Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina
Dit is een handige tip voor alle mensen
die met een (4 cilinder) DAF/Volvo met Variomatic wel eens met een aanhanger op pad gaan:
Monteer een extra schakelaar tussen een van de aansluitingen aan de opschakelkant van de EMVK.
Bij de jongere Volvo 340's is er op de middentunnel al een plaatsje voor vrijgehouden, vlak naast de
bergrem schakelaar.
Voor de schakelaar kun je ook zo'n bergrem schakelaar gebruiken, maar dan
andersom gemonteerd, met het logootje afgeplakt.
Het lampje laat je weg. Het aansluiten doe je met een 2-aderig draadje, via de draaddoorvoer
achter het dashboardkastje.
Aan de kant van de schakelaar gebruik je 2 'vrouwtjes' stekkertjes, aan de kant
van de EMVK 1 'vrouwtje' en 1 'mannetje'.
het mannetje verbind je met de stekker die eerst op EMVK zat (loshalen dus), het
vrouwtje verbind je in plaats van de originele
stekker aan diezelfde plug. zo hoef je niets te veranderen aan de draadboom van
de auto.
Het nut van deze schakelaar is dat je de vacuüm ondersteuning van het
OPschakelen van de variomatic kunt UITschakelen.
Dit lijkt op het bergrem effect, maar werkt veel lichter. (de bergrem werkt via
vacuüm ondersteund TERUGschakelen)
Deze schakelaar is vooral zeer handig als je met
een aanhanger (caravan) op de snelweg zit, en de motor het zwaar krijgt.
Je
zou dan gewoon het gas onderin kunnen trappen, en door de kickdown schakelt ie dan behoorlijk terug.
Het gevolg is dat je met erg hoge toeren naar boven rijdt. Vooral in de zomer
kan het slim zijn om het iets rustiger aan te doen,
en daar is dus die knop voor.
Als je merkt dat je in de buurt van plankgas komt om snelheid te houden,
zet je
de 2e schakelaar om, en de auto schakelt mooi een klein stukje terug, zodat je
netjes boven kunt komen.
Geen idioot hoge toerentallen dus; rond de 80 km/h scheelt het ongeveer 500 rpm.
Ook in de stad kan het nut hebben, gebruik van de schakelaar geeft een
behoorlijk sportief schakelende vario.
(en dito verbruik)
Mocht het zo zijn dat de schakelaar geen effect blijkt te hebben; dan is er
een defect aan het vacuümsysteem, en rijdt
de auto eigenlijk alsof de schakelaar altijd in gebruik is. Tijd voor reparatie
dus.